16 eenvoudige acties die je NU kan ondernemen voor je horecazaak


Notice: Undefined variable: author_id in /data/sites/web/magnetischemarketingbe/subsites/symo.staging.magnetischemarketing.be/wp-content/themes/magma-bb-theme-child/content-single.php on line 27
Pierre Christiaens | Biografie

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.

Echt waar. Het komt weer helemaal goed met je zaak.

Pierre Christiaens is mijn naam. Symo Parasols is mijn bedrijf. 2 passies heb ik: parasols en marketing.

Aangezien de horeca nu op slot is, verkopen wij weinig parasols. Mijn bedrijf zit in hetzelfde schuitje als jouw zaak.

De laatste weken hoor ik veel bezorgde horeca ondernemers. Daarom stel ik nu graag mijn grote passie voor marketing tot jouw dienst. Nu nog meer dan ooit wil ik jou tonen dat Symo Parasols méér is dan een leverancier. We zijn een partner… en willen jou een hart onder de riem steken, je motiveren om het beste van jezelf te blijven geven. Want ik geloof erin, alles komt goed!

Ik wil je helpen! De komende weken stuur ik je af en toe enkele gratis tips en inspiratie. Om deze sluiting zo goed mogelijk door te komen. En om bij de heropening weer helemaal te knallen !


Wat kom je te weten in deze blog ?

• Hoe kan je tijdens de sluiting in contact blijven met je klanten ?
• 3 creatieve ideeën om je klanten een waardevol geschenk te geven dat jou niets kost
• Zo vraag je op een toffe en effectieve manier steun aan je sympathisanten (zonder te schooien naar liefdadigheid)
• 3 eenvoudige stappen om de vorige puntjes snel in de praktijk te brengen.


Maar eerst heel kort het volgende:

Cash is king

Om deze periode door te komen heeft je bedrijf cash nodig. Ik ga hier niet voor de zoveelste keer alle overheidsmaatregelen herhalen. Daar zijn andere specialisten voor. Een prima overzicht vind je op de website van Horeca Vlaanderen: https://www.horecavlaanderen.be/corona-info.


In hun laatste nieuwsbrief schrjiven Lievens & Co Consulting dat “cash een onontbeerlijke grondstof” is voor je zaak. Daarom is het belangrijk om ook tijdens de sluiting wat extra moeite te doen om toch wat centen binnen te krijgen. En vergeet niet: alle kleine beetjes helpen. Er zijn verschillende mogelijkheden om wat te verdienen. Zelfs nu. Denk aan

  • Verkoop van flessen wijn (zo blijft je wijnkelder draaien en blijf je in contact met de wijnliefhebbers onder je klanten)Thuis leveren van bier (bijvoorbeeld “versgetapt bier aan huis’ door brouwerij De Koninck – zijn er mogelijkheden om dat ook als café of brasserie te doen ?)
  • Leveren van maaltijden (gisteren heb ik thuis nog een lekker kreeftje gegeten van Fratelli’s Trattoria Italiana in De Haan)
  • Afhaalservice
  • En tenslotte tal van gratis hulpacties voor horeca. Hierover vertel ik je verder meer: hoe kan je deze acties op een positieve manier gebruiken om niet alleen wat cash binnen te krijgen, maar ook in contact te blijven met je klanten.


Vraag: ken jij nog andere manieren om nu wat cash te verdienen ? Wil je die graag delen met je collega’s die het ook moeilijk hebben ? Stuur mij je ideeën en ik vermeld ze in een volgend bericht. Antwoord gewoon op deze email of stuur je bericht aan pierre@symoparasols.com.


Zoveel sympathieke hulpacties voor horeca: doe mee

Horeca liefhebbers en leveranciers hebben leuke acties gelanceerd om de horeca te helpen. Doe eraan mee. Schrijf je vandaag nog in op zoveel mogelijk van deze initiatieven.

Ik hoor van veel horeca mensen dat ze wat terughoudend zijn omdat dit op ‘schooien’ lijkt. Of op liefdadigheid. Daar zijn oplossingen voor.



Toch is het belangrijk om mee te doen. Deze acties helpen jou 2 belangrijke doelen te bereiken:

  1. Je kan er wat cash mee verdienen
  2. Je blijft in contact met je klanten

Dat laatste is extreem belangrijk. Schrijf je eerst in op minstens 1 van deze acties en ik vertel je straks hoe je daar op een positieve manier gebruik van kunt maken om met je klanten in contact te blijven.

Er zijn zowel nationale als lokale initiatieven. En ook voor verschillende doelgroepen (bijvoorbeeld cafés en restaurants).


Nationale hulpacties:

Lokale hulpacties:

hiervan zijn er teveel om ze allemaal op te sommen. Je vindt ze zeker via internet. In Knokke vond ik bijvoorbeeld de volgende 2 websites:



Ken je nog meer lokale acties ? Mail ze aub naar pierre@symoparasols.com. Ik verzamel ze op mijn website om ze gemakkelijker vindbaar te maken voor iedereen.



Blijf in contact met je klanten !

Je kent zeker het gezegde ‘uit het oog is uit het hart’. Dat moet je nu tot elke prijs zien te vermijden. Je klanten kunnen niet meer naar jouw zaak komen. Er is een risico dat ze je uit het oog verliezen. Dat ze je vergeten.

Doe dus wat extra moeite om je band met je klanten, je familie, je kennissen te onderhouden. Door ze nu iets te geven. Want ook voor je klanten is deze quarantaine moeilijk: ze mogen hun kot niet uit. Een leuk geschenkje doet dan dubbel deugd.



Nu hoor ik je denken: ja maar, hierboven heb je gezegd dat cash nu een onontbeerlijke grondstof is voor mijn zaak. Dan moet ik toch geen centen aan cadeaus uitgeven ? Gelijk heb je. En ik heb een grote verrassing voor jou. Jij kan gemakkelijk cadeautjes uitdelen die jou niets kosten. Geloof je me niet ? Ik geef je enkele ideeën:


Spotify

Is muziek belangrijk in jouw zaak ? Dat is ook zo bij Cappuccino Grand Café Lounge. Deze zaak heeft op Spotify gratis afspeellijsten gemaakt. Met als titel de naam van hun zaak: Cappuccino Grand Café Lounge. Hun klanten kunnen nu thuis genieten van die bijzondere muziek die ze zo waarderen in hun favoriete koffiebar. En zo blijft de zaak onder de aandacht van hun klanten. Een prachtig cadeau dat hen niets kost. En nog leuk ook. Luister zelf maar naar hun playlist. Gewoon zoeken op Spotify.


Allessandro

Een kleine week geleden kreeg ik een prachtige email uit Italië. Jazeker, Italië, het land dat nu zo hevig afziet. De mail kwam van Alessandro van Relais San Maurizio. Dit hotel met restaurant schreef mij het volgende (ik vertaal):


“In deze moeilijke tijden willen we dicht bij jou zijn. We schenken jou een stukje van onze wereld en van onze levensstijl, zodat je een klein beetje Relais San Maurizio bij jou thuis kan koesteren. Terwijl wij popelen om je opnieuw te verwelkomen in ons geliefde restaurant.

Het meest populaire dessert van Relais San Maurizio


Daarna kwam het recept om “The Bunet of the Relais San Maurizio” thuis te maken. Heerlijk was het (alhoewel ik helemaal niet zo goed kan koken…). Dat heeft hen niets gekost. En toch hebben ze mij ongelofelijk verrast.


E-peritivo

Een ander lock down idee dat uit Italië over heel Europa is uitgezwermd is de e-peritivo. Bij ons vervlaamst tot e-peritief. Vrienden en familie klinken en drinken samen via het scherm van hun pc of smartphone. Ook hier kan je toffe geschenken weggeven die jou niets kosten: leer je klanten die heerlijke cocktail maken. Of lekkere hapjes voor bij het aperitief. Wat dacht je van


“Zo maak je de dirty ‘shaken not stirred’ martini van James Bond”


(Die heb ik niet zelf bedacht, ik kreeg dit toegestuurd door mijn automerk. En ik voelde me eventjes helemaal… Bond, James Bond !)



Ik ben 100% zeker dat jij als creatieve ondernemer nog veel meer en veel betere ideeën hebt. Doe het nu. En haal de band met je klanten aan.

En nu komt de klap op de vuurpijl.



Zo kan je helpen

Dat stond onderaan de email van Alessandro van Relais San Maurizio: zo kan je ons helpen. Alessandro vroeg me om een aankoop bon te kopen in zijn zaak. Precies hetzelfde als bij de hulpacties die ik hierboven heb vermeld. Dat heb ik meteen gedaan.

Weet je hoe dat komt ? Omdat hij mij eerst een cadeautje had gegeven. Dat maakte me blij. En ik wilde iets terug doen. Dat is eigenlijk een eeuwenoud principe uit de psychologie. De Amerikaanse professor Robert Cialdini heeft daar wereldvermaard onderzoek naar gedaan. Hij heeft 6 basisprincipes ontdekt om andere mensen te overtuigen. Dit staat op nummer 1:


Wederkerigheid

“Wanneer jij iets van de ander krijgt dan is de kans groot dat jij hem of haar iets teruggeeft. Nodigt je buurman jou uit om een avond bij hem te komen eten, dan zul jij je snel verplicht voelen om diezelfde persoon ook uit te nodigen voor een etentje bij jou thuis.”

Professor Robert Cialdini


Tot heel binnenkort

Wil je meer weten ? Hou dan mijn volgende blog artikel in het oog.

Want ik heb nog leuke ideetjes voor jou.

Hou het ondertussen plezant en gezond.

Het komt weer helemaal goed !

Pierre


PS Laat me weten wat je van deze tips vindt. pierre@symoparasols.com

PPS Volg nu deze 3 eenvoudige stappen:

  1. Schrijf je in op minstens 1 horeca hulp actie
  2. Geef je klanten een gratis geschenk dat jou niets kost
  3. Vraag ze daarna pas om je te helpen

Contacteer Pierre Christiaens: christiaens@symoparasols.com


Meer lezen over horeca in tijden van corona / covid-19 ?

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.

Pierre Christiaens
Contacteer mij: christiaens @ symoparasols.com https://symoparasols.com

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.