De 15 beste horeca oplossingen om winstgevend te werken in tijden van corona


Notice: Undefined variable: author_id in /data/sites/web/magnetischemarketingbe/subsites/symo.staging.magnetischemarketing.be/wp-content/themes/magma-bb-theme-child/content-single.php on line 27
Pierre Christiaens | Biografie

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.


Goed nieuws: binnenkort mag je weer gasten ontvangen in je zaak. Wanneer kan je terug open ? Als de cijfers goed blijven evolueren, waarschijnlijk op 8 juni. Dat geeft je nog een paar weken de tijd om je grondig voor te bereiden.


Want geloof me: het komt weer helemaal goed met je zaak!


In mijn vorige artikel verkenden we de 3 fases van deze horeca coronacrisis:

  1. De deur op slot (tijdens de lock down)
  2. De deur op een kier (werken met coronavirus maatregelen)
  3. De deur weer helemaal open (als er een vaccin is gevonden)

Klik hier als je die tekst wil lezen: Alles wat je moet weten over de 3-traps raket die je zaak van de corona hel naar de horeca hemel lanceert.


Wat vind je in deze blog ?

1. We kijken samen in een glazen bol naar de nabije horeca toekomst.
2. Wat zijn de basisregels voor ‘werken met corona’?
Was je handen!
Niet te veel mensen
Zit!
3. Wie gaat dat betalen?
4. 15 prikkelende ideeën om je capaciteit en je opbrengst te verhogen met respect voor de maatregelen.

Lees zeker door. Ontdek nu de 15 beste horeca oplossingen om winstgevend te werken in tijden van corona.


Jouw glazen bol

Nu komt het erop aan je grondig voor te bereiden. Ja, en waarop? Vraag je je waarschijnlijk af. Ik weet niet eens aan welke voorwaarden en maatregelen ik zal moeten voldoen! Gelijk heb je. Het is koffiedik kijken. En toch. Kijk naar de voorwaarden waaronder de bedrijven en de winkels in ons land werken. En zie naar de horeca in de landen rondom. Ook daar zien we elke keer een gelijkaardig horeca corona protocol terugkomen.



In Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Nederland en nog wat andere landen gaat de horeca eind mei, begin juni open. Of ze zijn er al aan het werk. De maatregelen lopen overal gelijk. Je kan er veel uit leren. Als we naar die landen kijken, is het alsof je in een glazen bol naar je eigen Belgische horeca toekomst gluurt. Kijk je mee?

Eerst een waarschuwing: dit is niet wat er ZAL gebeuren, wel wat er zeer waarschijnlijk KAN gebeuren.


De basisregels

Veiligheid en gezondheid gaan voor alles. Zo simpel is dat. En terecht. Dit coronavirus is zeer besmettelijk. Iedereen kan drager zijn zonder het zelf te weten. Daar gaan alle voorzorgsmaatregelen van uit. Denk aan de après-ski bar Kitzloch in Ischgl: daar was een besmette barman aan het werk die (zonder het zelf te willen) een massa mensen heeft besmet. Dat is één van de broeihaarden van covid-19 in Europa geweest.

Wil jij dat jouw zaak zo in het nieuws komt, binnenkort ? Ik denk het niet. Daarom dus: veiligheid en gezondheid gaan voor alles.

Nonchalant omspringen met de hygiënemaatregelen kan zware gevolgen hebben:

  • Maatschappelijk (u brengt de volksgezondheid en deze van uw gasten in gevaar).
  • Juridisch: bij bewezen besmettingen in uw zaak kan u vervolgd worden.
  • Reputatie: indien uw zaak de oorzaak is van een besmettingsgolf is de reputatieschade niet te overzien. Vandaag beschikken de overheden over ruime middelen, onder meer contact tracing, om zeer snel de oorsprong van een besmetting naar uw zaak te herleiden.
  • Een nieuwe uitbraak leidt onvermijdelijk tot een nieuwe lockdown, met alle economische gevolgen van dien, ook voor uw zaak.

(uit ‘Covid-19: whitepaper van Horeca Magazine’)

Maar vergis je niet. Hou je niet aan de regels, omdat je moet van de overheid. Zoek geen achterpoortjes. Want het hardste oordeel komt straks van je eigen klanten. Die voelen zich in jouw zaak veilig … of niet. Als jij aan jouw klanten het gevoel geeft dat je hun gezondheid ernstig neemt, komen ze terug. De horeca bezoekers zullen massaal ervaringen uitwisselen. En wie het écht goed doet, komt als winnaar uit de bus. Die trekt binnenkort extra volk. Doe het voor je klanten en voor jezelf. Niet omdat je moet van de regering. Begin vandaag nog aan je eigen corona protocol.

Laat ons nu eens kijken naar de verwachte voorwaarden. Ik bundel deze voor de duidelijkheid in 3 groepen. Omdat de regels voor België nog niet vast liggen ga ik niet teveel in detail. We houden ons aan de grote lijnen.

Was je handen!

Niet te veel mensen

Zit!


Was je handen!

Onder deze noemer horen alle hygiëne maatregelen. De meeste ken je al van thuis of in de winkel. Voorzie veel hand-gel, zeker bij de ingang. Zorg dat mensen gemakkelijk hun handen kunnen wassen. Ontsmet alles wat men vastpakt. In de horeca denk ik dan vooral aan klinken en menu’s. Bij het winkelen raadt men ons aan minder cash te betalen. Kunnen jouw gasten elektronisch betalen?



Enkele hygiëne maatregelen zijn specifiek voor de horeca:

Ontsmet stoelen en tafels tussen 2 gezelschappen; ook ‘high contact zones’ zoals je kassa.

Je kan klanten zelf hun drank laten inschenken.

Een gastvrouw of gastheer opent de deur (zo vermijd je dat klanten klinken vastpakken).

Kan je de deuren open laten staan? Dan pakken ze zeker die klink niet vast.

Zou je wegwerp menu’s aanbieden? Of borden met het menu aan de wand hangen?

Bij het opdienen gerechten afdekken en mondmasker dragen.

Tafels niet vooraf indekken.



Niet te veel mensen!

In Nederland mag een zaak maximum 30 mensen binnen laten. Het eigen personeel inbegrepen. Het waarom is duidelijk: samenscholingen vermijden. Sommige landen beperken het aantal gasten tot maximum 50% van de normale capaciteit.

Je klanten vooraf laten reserveren kan je helpen: zo weet je op voorhand hoeveel volk er komt en hoeveel mensen je de dag zelf nog mag toelaten. Reserveren is in Nederland verplicht.



De uitbater zal verantwoordelijk zijn voor het aantal mensen in de zaak. Denk eraan  hoe je dit gaat organiseren en controleren.

Als er bijvoorbeeld 30 mensen binnen mogen, kan je 30 stoelen zetten. Je ziet meteen als je ‘volzet’ bent.

Schoenenketen Torfs zet vooraan in de winkel een bak met evenveel schoenlepels als er mensen binnen mogen. Kan jij ook zoiets doen? Bijvoorbeeld met een balletje, of een ander leuk dingetje?

Ons land is nu begonnen met een ‘track en trace’ systeem. Zieke mensen moeten vertellen met wie ze de dagen daarvoor in contact waren. Als iemand zegt dat hij in jouw zaak was, zal je waarschijnlijk de vraag krijgen wie er op dat moment nog was. Daarom moet je in Nederland verplicht met reservering werken. Vooraf of op het moment zelf. Zo staat ieder gezelschap geregistreerd.

In Nederland moet een uitbater ook elke klant ‘triëren’. Dat betekent: vragen of zij de voorbije dagen symptomen hadden. Mensen met symptomen mag je niet binnen laten.


Zit!

Ons leven met corona steunt vooral op de afstandsregel. Hou minstens 1.5 m afstand van mekaar. Gisteren was mijn dochter hier thuis op bezoek. Het was erg lastig om afstand te houden en elkaar geen dikke knuffel te geven. Ook in de horeca wordt dat een moeilijke opdracht. Ik som enkele specifieke gevolgen op:

Barkrukken en hoge tafels zijn in Nederland verboden.

Buffetten en walking dinners worden moeilijk.

Bediening vanop afstand lijkt niet te doen maar is toch mogelijk. Sommigen denken aan een pick-up zone waar gasten hun eigen bestelling ophalen. Of een roltafeltje dat je tot bij de tafel rijdt.

Om te vermijden dat mensen rondlopen op zoek naar een tafeltje plaats je best een bordje ‘wacht hier tot we je komen halen’ bij de ingang. In Amerika is dat nu al gewoon: ‘Wait here to be seated’



Op drukke momenten kan dit wachtrijen geven. Organiseer een wachtrij buiten, zoals een winkel.

Soms zullen toch mensen rondlopen om naar het toilet te gaan of op te dienen. Met loopgangen en éénrichtingsverkeer vermijd je dat zij te dicht bij elkaar komen.

In veel toiletruimtes kan maximum 1 persoon binnen.

In verschillende landen mogen maximum 4 personen aan 1 tafel zitten. Maar niet als het om een samenwonend huishouden gaat van meer dan 4 personen.


Ik zie 2 mogelijkheden om mensen toch dichter dan 1.5 m bij elkaar te laten komen en zo je capaciteit te verhogen.


Zoveel mogelijk samenwonende huishoudens naar je zaak halen. Zo kunnen er meer mensen aan 1 tafel.

Afscheidingen tussen tafels, bijvoorbeeld in plexiglas. Zo kunnen gezelschappen toch dichter dan 1.5 m bij elkaar zitten.


Wie gaat dat betalen?

De 4 groepen maatregelen hebben 2 belangrijke gevolgen voor je zaak:


Gevolg 1:   ze verhogen je kosten

Gevolg 2:   ze verlagen je capaciteit en dus je opbrengsten


Met andere woorden: je zal binnenkort waarschijnlijk wel kunnen werken, maar je zal minder verdienen. Maar niet als je oplossingen vindt om je capaciteit en je opbrengsten toch weer te verhogen.


15 prikkelende ideeën om je capaciteit en je opbrengst te verhogen met respect voor de corona maatregelen.

De corona voorwaarden die ik hierboven heb opgesomd zijn nog niet zeker. Denk toch al na hoe je je capaciteit kan verhogen om wat meer te verdienen.

1. Zorg dat je gasten zich veilig voelen

Waar ik me veilig voel, ga ik terug. Toon je gasten dat je hun gezondheid belangrijk vindt en dat je daar inspanningen voor doet. Dan komen je klanten terug. En ze brengen hun vrienden, familie en kennissen mee.

2. Geef een aantrekkelijke reden om terug te komen

Waarom niet elke gast bedanken met een bon voor een gratis aperitief bij een volgend bezoek? Dan hebben ze echt wel een reden om nog een keer bij jou te reserveren. En ze brengen opnieuw hun vrienden, familie en kennissen mee.

3. Kan je meer verkopen per klant?

Stel: ik heb een fles wijn bij je gedronken. Bij het afruimen vraag je natuurlijk wat ik ervan vond. Als ik hem lekker vond, kan je mij diezelfde wijn aanbieden voor thuis. Met een korting. Zo gaat je opbrengst per klant omhoog. Bij mij werkt dat zeker!



4. Kan je je zaak groter maken?

Misschien heb je nog een ruimte die je niet gebruikt. Of een vrijstaand verdiep. Kan je daar extra tafels en stoelen zetten? Heb je een koer of een tuin waar dat kan?

Verschillende steden en gemeenten hebben al laten weten dat ze ruimere terrassen zullen toelaten. Maak daar gebruik van. Begin vandaag nog te lobbyen bij de burgemeester of de verantwoordelijke schepenen. Zelfs horeca zaken zonder terras krijgen misschien de kans om wat tafels en stoelen buiten te zetten.



5. Je zaak uitbreiden bij je klanten thuis.

Dat is eigenlijk de essentie van de afhaal trend die tijdens de lock down is ontstaan. Jij kookt en de mensen genieten thuis van je creativiteit. Dat kan je ook in de volgende fase blijven doen. Deze trend wordt waarschijnlijk een blijver. Geef vanaf de eerste dag dat je weer open bent aan elke gast informatie over je afhaal menu mee.

6. Werf klanten tijdens de lockdown

Bied je afhaalmaaltijden tijdens de lockdown? Een uitgelezen kans om mensen te lokken als je weer open mag. Bedank elke afhaler met een gratis aperitief tijdens de eerste maand dat je weer open mag. Vraag zeker de contactgegevens, zodat je hen kan informeren wanneer ze weer welkom zijn.



7. Kan je vaker of langer open zijn?

Misschien kan je tijdelijk een sluitingsdag laten vallen om zo je capaciteit te verhogen.

Ook met je openingsuren kan je ‘rekken’: vroeger beginnen of langer open blijven.

8. Gasten in shifts ontvangen

Verschillende zaakvoerders vertelden mij dat ze klanten in shifts gaan ontvangen: bij de lunch van 11.30 tot 13.00 en dan van 13.15 tot 14.45. Klanten zullen daar zeker voor open staan in deze rare tijden. Vooraf kan je nog een ‘apero time’ organiseren vanaf 11.00. En achteraf koffie met taart. En ’s avond natuurlijk hetzelfde verhaal. Zo kan je meer klanten ontvangen en dus meer verdienen.

9. Weg met die 1.5 m afstand!

Met scheidingswanden kan je mensen toch dichter bij elkaar zetten. Plexi of andere materialen zijn daarvoor geschikt. Compartimenteren wordt nog een nieuwe horeca trend.

10. Corona toeslag

Niet zo sympathiek en niet voor iedereen haalbaar. In sommige winkels en garages betaal je tijdelijk een klein beetje meer om de extra kosten te dekken. Als dat bedrag bescheiden is, moet het kunnen. Of misschien kan je een vrijwillige bijdrage vragen?

11. Tijdelijk hogere corona prijzen

Dit zijn harde en kostelijke tijden voor de horeca. Kan je die extra kosten tijdelijk doorrekenen in hogere prijzen?


“Ik vraag me af of klanten niet iets meer willen betalen voor hun favoriete zaak: een soort corona premie die rechtstreeks naar de uitbater gaat”.

Pierre Van Damme, epidemioloog & vaccinoloog (Het Laatste Nieuws, zondag 17/05/2020)

12. Zo doet een hotel dat (en de vliegmaatschappijen): ‘dynamische prijzen’

Op drukke momenten betaal je meer, op zwakke momenten minder. In een hotel zijn de schoolvakanties duurder. Kan je in jouw zaak wat extra vragen voor de populaire zaterdag avond, wanneer iedereen daar wil zijn? Op die manier lok je mensen naar de minder drukke momenten en verhoog je je bezetting.

13. Non refundable kost minder, flexibel kost meer

Ook dit idee ken je van de hotelsector. Als klanten lang vooraf boeken genieten ze een goedkopere prijs. Die is niet terug betaalbaar als ze de dag zelf niet afkomen. Met een flexibele prijs (die duurder is), kunnen ze de boeking wel verzetten naar een andere dag. Zo vermijd je lege stoelen, omdat mensen hun kat sturen.



14. Verhuur schaarse stoelen in plaats van eten en drinken te verkopen

Dit idee las ik in de blog van Wouter Verkerk. Een uitdagende en vernieuwende gedachte. Ik citeer:



Met weinig gasten die veel ruimte gebruiken gaan we dus niet zozeer eten en drinken verkopen, we gaan vooral zeer schaarse stoelen verhuren en daar dus ook ons geld mee verdienen. Iedereen wil die heerlijke stoel in de zon namelijk wel bezetten, maar wat kost dat?

Een Grand Café in Utrecht heeft het slim bekeken. Daar hebben ze geen prijsje geplakt op de koffie, het bier en de taart, daar laten ze gasten, in hun plan van heropening met beperkte capaciteit, afrekenen per moment en per blokje. Vooraf betalen bovendien. Zo werkt het:

  • Alle bezoekdoelen zijn in kaart gebracht, er zijn vier doelen gedefinieerd: Komt een gast koffie drinken, lunchen, borrelen of dineren?
  • Voor ieder bezoekdoel is een tijdsblok beschikbaar: koffie is een half uur, lunch en borrel zijn drie kwartier of een uur en diner is anderhalf uur.
  • Alle tijdsblokjes met bezoekdoel hebben een prijskaartje. Voor die prijs krijg je bij ‘koffie’ ook iets zoets, lekker water en een tweede rondje warme dranken, bij de ‘borrel’ tot drie drankjes en een snack en ook het lunch- en dinerarrangement zijn royaal samengesteld.

(uit https://wouterverkerk.nl/gastvrijheid/perspectief-de-terrassen-mogen-bijna-weer-open-wat-is-je-terrasplan/)

15. Verhuur nog schaarsere tafels in plaats van stoelen

Dit idee gaat nog een stapje verder. Als je maximum met 4 aan tafel mag zitten, is een tafel waar maar 1 persoon zit echt wel een verliespost. Laat je tafels van 4 alleen boeken voor gezelschappen van 4? Of als iemand daar alleen wil zitten of in koppel, kan je dan de prijs voor 4 vragen om het verlies van de lege stoelen te compenseren? Kan je iets bedenken om samenwonende huishoudens van 4 of meer mensen aan te trekken?



Ik weet het. Dit zijn uitdagende ideeën. We leven dan ook in uitdagende tijden. Je hoort vaak dat crisissen kansen zijn. Dat is natuurlijk een slogan. Maar is het ook een holle slogan ? Ik denk het niet. Grijp je kans. Nu is de juiste tijd om te vernieuwen. Probeer dingen uit. Amuseer je. Want het komt echt weer helemaal goed met je zaak !


Pierre Christiaens.
Contacteer mij: christiaens@symoparasols.com



Meer lezen over horeca in tijden van Corona / Covid 19 ?

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.

Pierre Christiaens
Contacteer mij: christiaens @ symoparasols.com https://symoparasols.com

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.