Verhoog het pop-upgehalte van je terras.


Notice: Undefined variable: author_id in /data/sites/web/magnetischemarketingbe/subsites/symo.staging.magnetischemarketing.be/wp-content/themes/magma-bb-theme-child/content-single.php on line 27
Pierre Christiaens | Biografie
Cocktails op Pop-up zomerbar

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.

De opkomst van pop-up bars

Pop-up zomer- en winterbars zijn niet meer weg te denken. Ze verschijnen plots in de stad en zijn na het seizoen ook weer even snel verdwenen.

Als tijdelijke trekpleister hebben ze een speciaal karakter en een grote aantrekkingskracht bij de consument die steeds op zoek is naar iets nieuws.

Een interessante testomgeving

Pop-ups zijn ook een ideale testomgeving voor ondernemers. Op een aparte plaats kunnen ze een nieuw concept uitproberen, een radicaler imago gebruiken om specifieke doelgroepen aan te spreken of een tijdelijke invulling geven aan een specifieke locatie.

Vaak zijn ze ook goedkoper dan een gewone horecazaak omdat er geen langetermijninvesteringen mee gemoeid zijn. Omdat pop-ups voor gemeenten een mooie oplossing zijn om leegstand te vermijden kunnen ze vaak ook genieten van financieel interessantere voorwaarden dan de omringende zaken.

Te duchten concurrenten

Dat voordeel zorgt ervoor dat veel bestaande horecazaken, die zich door uitgebreide wetgeving gebonden voelen, met lede ogen kijken naar de pop-ups die als paddenstoelen uit de grond schieten om na een sterk seizoen weer te verdwijnen.

Een ding is zeker: pop-ups zullen de komen jaren blijven zorgen voor concurrentie. Ze wegdenken is moeilijk, maar als bestaande zaak kan je wel inzetten op je eigen sterktes om de consumenten te verleiden om bij jou langs te komen.

Pak de pop-up

Denk op langere termijn

Pop-up zomerbars en winterbars werken op korte termijn. Van twee tot maximaal zes maanden. Daardoor moeten ze elke investering rigoureus wikken en wegen. Hoewel de pop-up bars vaak een aantrekkelijk resultaat neerzetten lijken de meeste toch wat op elkaar: een houten omheining, een eenvoudig vlonder-terras, lampionnetjes en veel zand om een vakantiegevoel op te roepen op een betaalbare manier.

Met dezelfde middelen kan je een bestaand terras ook aankleden voor een seizoen. Zorg voor wat zand, al is het een kleine zandbak voor de kinderen die zorgt voor een zomerse sfeer. Hang ook een sliert gekleurde lampjes op je terras of zorg voor een aparte cocktailbar in Haïtiaanse aankleding.

Als bestaande zaak heb je het voordeel dat je op veel langere termijn werkt. Je kan investeren in beter en mooier materiaal dat je na het seizoen kan opbergen tot volgend jaar. Ook alle marketing en communicatie rendeert op langere termijn.

Pop-up bars zitten vaak op afgelegen plekjes. Dit zorgt wel voor een verstopt gevoel dat ze aantrekkelijk maakt, maar ze moeten iedereen wel tot daar lokken. Als je een pand hebt in een goed bezochte omgeving, dan brengt al je werk meteen dubbel op!

Chill & Relax

Wat ook goed werkt is een “chill & relax” zone, waar klanten even de drukte van de dag of de stress van het werk van zich af kunnen schudden. Je raakt al heel ver met een designparasol, wat hippe strandstoelen, picknick tafels, gezellige kussens of opblaasbare lounge-zetels. Samen vormen ze een loungehoek waar gasten genieten van heerlijke cocktails en hapjes om te delen. Op de achtergrond speelt een passend muziekje. Rustig en niet te hard, want mensen komen naar je zomerbar samen met de kinderen of om gezellig bij te praten met vrienden.

Doe een kleine zoektocht naar wat mooi servies voor je zomerterras: speciale grote cocktailglazen, retro bordjes, speciale rietjes of lange lepels. Zorg voor lekker veel ijs en verse extraatjes voor de cocktails (munt, citroenzeste, komkommer, jeneverbesjes, aardbeien, …).

Denk eraan om ook voor de kindjes een extraatje te voorzien. Een vrolijk snoepje bij hun drankje doet al wonderen. Als je ook zorgt voor wat speelmateriaal zoals kleurplaten met bijhorende stiften of kleurpotloden, een mini-gezelschapsspel of wat puzzels, dan kunnen de ouders intussen rustig praten.

Parasols to the rescue

Helaas ben je nooit zeker van droge dagen met warme avonden. Denk dus tijdig aan bescherming tegen de regen. Als die meteen ook tegen de felle zon beschermt, is dat mooi meegenomen. Een paar grote parasols waar je gootjes tussen kan hangen als het regent zijn dan ideaal. Ze bieden lekker veel schaduw en houden je hele terras droog. Willen je gasten toch genieten van een streepje zon? In tegenstelling tot tenten of vaste installaties kan je een parasol in een wip dichtplooien. Zo plooit je terras zich naar elke wens van je klanten.

Creëer een wow-moment

Zorg voor een persoonlijk tintje bij de drankjes die je serveert. Voeg iets speciaals toe voor de beleving van de klant. Een parasolletje, een geheim ingrediënt van het huis, een vers stukje fruit, wat extra kleur… Het geeft je ook een onderscheidend vermogen tegenover andere horecazaken in de omgeving of pop-up bars. Klanten die onder de indruk zijn van wat je op tafel zet, maken gratis reclame voor je zaak op Facebook of Instagram.

Opvallen met je aanbod hoeft zeker niet gelijk te staan aan meer werk. Op een goed lopend terras kan je bijvoorbeeld overwegen om bier per emmer te verkopen. Je schept die vol ijs en stopt er 18 flessen in. Lekker fris, een grote bestelling ineens, en het personeel hoeft maar één keer te lopen. De klanten vinden het geweldig!

Na wat lekkere cocktails of zomerdrankjes krijgen je gasten vaak een kleine honger. Ook als je geen uitgebreide keuken hebt, voorzie je best wat kleine hapjes. Dat hoeft niet uitgebreid te zijn. Je klanten zullen blij zijn met wat eenvoudige tapas, een assortiment kaasjes of fijnkost of een lekkere croque.

Trek voorbijgangers binnen

In een professionele parasol hang je makkelijk verlichting voor als het wat donkerder wordt. Ook verwarmingselementen kan je veilig kwijt in je parasols. Zo zorg je ervoor dat je gasten lekker lang blijven genieten op je terras! Nog gezelliger: een vuurelement op het terras. Dit kunnen vuurkorven zijn, een haardvuur of een buitenkeuken. Ze geven niet alleen warmte op je terras, je trekt er ook voorbijgangers mee binnen. Bied klanten warme chocolademelk met pannenkoeken aan en zet gezellige kaarsjes op de tafels.

Eerste hulp bij klantenbinding

Zorg ervoor dat de klanten op je terras zich in de watten gelegd voelen. Met een kleine moeite kan je zorgen voor dat gevoel. Stel bijvoorbeeld een handige kit samen om de gasten positief te verrassen. Denk aan powerbanks om mobiele toestellen te laden, zonnebrandcrème, zonnebril-poetsdoekjes, kleurplaten en kleurpotloden voor de kinderen, een fietspomp, slabbetjes, parkeerschijven, … deze simpele gebaren maken een groot verschil en zorgen ervoor dat je klant voelt dat je echt begaan bent. Wie wil er dan nog naar die drukke pop-up bar?

Doe zelf van pop-up

Een alternatief is om je eigen pop-up bar te starten. Kan je zelf een nieuwe locatie openen, geruggesteund door je opgebouwde kennis van jaren ver en sterke relaties met leveranciers? Of op een bestaande locatie een unieke beleving aanbieden?

The Ritz in Londen opende in 2019 “The Secret Garden Bar”. Die zit mooi verborgen en is enkel bereikbaar vanuit het hotel. Gasten genieten er in alle rust van verfijnde hapjes en drankjes in het centrum van Londen. Het is een groene oase met mooie grote parasols, struiken en haagjes, bloembakken, olijfbomen en heerlijk ruikende lavendel.

Met wat creatief nadenken vind je zeker een aantal opties om de aantrekkingskracht van pop-up bars in je eigen zaak binnen te brengen. Zoals we zagen, hoeft dat niet altijd ingewikkeld of duur te zijn!

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.

Pierre Christiaens
Contacteer mij: christiaens @ symoparasols.com https://symoparasols.com