Hoe ontwerp je de juiste reclameparasol?


Notice: Undefined variable: author_id in /data/sites/web/magnetischemarketingbe/subsites/symo.staging.magnetischemarketing.be/wp-content/themes/magma-bb-theme-child/content-single.php on line 27
Pierre Christiaens | Biografie

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.

35 tips voor POS marketing die geld opbrengt

Reclameparasols zijn niet uit het straatbeeld weg te denken. Op terrasjes en winkelpunten trekken ze al van ver fans van het merk aan. Ook verleiden merkparasols de twijfelende consumenten tot een impulsaankoop van het eigen product.

Maar hoe kies je de juiste reclameparasol voor jouw merk?

  • Welke vorm en bedrukking werken het beste?
  • Wat zijn de gevolgen van verschillende materiaalkeuzes op de promotie van je merk?
  • Is lichtreclame een optie?
  • Hoe zet je co-branding strategisch in voor jouw marketingplan?
  • Welke opdruktechnieken zijn geschikt voor jouw doel?

In zijn boek “Ontwerp de juiste reclameparasol” bundelt parasolcoach Denis Potier 25 jaar ervaring met point-of-sales marketingparasols. We haalden enkele praktische tips voor marketeers uit het boek.

Bedrieglijke eenvoud

Want parasols lijken wel de eenvoud zelve, maar wie ze strategisch inzet voor marketingdoelen weet dat deze schijn bedriegt. Goede branding staat of valt met doordachte keuzes in vorm, grootte, materiaal, kleur en opdruk van de parasols.

Parasols bieden veel meer mogelijkheden dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Maar hoe kies je de juiste materialen, de ideale plaats en grootte voor je logo en de best werkende reclamestrategieën als je niet weet welke alternatieven er zijn?

Form follows function: vierkant of rond?

Parasols zie je vooral in twee basisvormen: rond en vierkant. Rond voelt wat speelser en meer zomers aan, vierkant is strakker en zeer efficiënt.

Vierkante parasols hebben heel wat voordelen. Je kan ze mooi parallel met de gevel plaatsen. Als je enkele grote exemplaren strak naast elkaar zet, dan kan je een terras volledig omtoveren tot een comfortabele schaduwplek. Met ronde parasols is het moeilijker om een hele tafel tegen de felle zon te beschermen.

Puzzelen voor een droog terras

Gebruik je gootjes tussen de parasols, dan houd je meteen het hele terras droog. Voor horeca-uitbaters is dit erg belangrijk omdat ze zo geen plaats moeten vrijhouden binnen in de zaak voor klanten die bij regen plots naar binnen hollen. Op jaarbasis kunnen ze zo heel wat meer omzet draaien.

Vierkante parasols hebben niet enkel een optimale vorm om het terrasoppervlak zo goed mogelijk te overdekken. Jouw merk drukken op een vierkante parasol staat synoniem voor een efficiënte, strakke en hedendaagse stijl.

Symmetrie en vrijheid

Ronde parasols zijn uitbundiger. Ze geven een terras een vrolijk effect. Een ronde parasol is hét symbool voor zomer en vakantie. In tegenstelling tot vierkante parasols kan je ze draaien zoals je wil, ze zullen er onder alle hoeken identiek uitzien. Om het even hoe de eindgebruiker ronde parasols plaatst, ze tonen steeds dezelfde symmetrie, ongeacht van welke invalshoek de voorbijganger het terras bekijkt.

Wil je dat mensen ongestoord onder je parasol kunnen eten of drinken, dan zijn ronde parasols moeilijker ideaal op te stellen, zeker als je rekening moet houden met het verschuiven van de zon.

Co-branding op lange termijn 

Beeld je een marktplein in met tientallen cafés en restaurants. De terrassen zitten goed vol met mensen die onder parasols genieten van het zonnige weer. Tussen de logo’s van dranken op de parasols, staan af en toe ook namen van restaurants en cafés. Dat is handig en ziet er meteen ook professioneel uit.

Win-win

Horecazaken hebben graag hun naam op de parasol voor de zaak. Zo vinden klanten nog sneller het juiste terras en duikt het logo of de naam nog eens extra op in het straatbeeld. Jouw horeca-klanten zullen het appreciëren als je hun parasols niet alleen met je eigen merk bedrukt, maar ook met dat van hun zaak.

Je creëert een win-win gevoel waar je klanten ook voor willen betalen. Denk in dat geval aan premium-parasols met een frame en doek die tot 5 à 10 jaar levensduur bieden. Op die manier wordt de investering in mooie parasols meteen ook een tool om langdurige contracten te onderhandelen.

Tip:

Plaats de naam van de zaak waar de parasol komt op de beschermhoes van de parasol. Zo is de naam van de zaak altijd zichtbaar én zorg je ervoor dat de horeca-uitbater die beschermhoes gebruikt, zodat de parasol langer meegaat. Ook dat is een win-win!

Waar plaats je logo’s op een parasol?

Je kiest voor parasols omwille van hun universele aantrekkingskracht en bijna onbeperkte mogelijkheden om te personaliseren. Maar waar kan je best een logo kan plaatsen op je parasols? Wat is de ideale grootte voor dat logo? Hoeveel logo’s en slogans druk je per parasol?

Kleurig en fel, of stijlvol model?

Volg in eerste plaats de huisstijl en het karakter van je merk. Ga je voor luid en opvallend, of eerder voor discreet en verfijnd? Een logo dat niemand ziet heeft weinig meerwaarde. Plaats je een te groot logo, dan wordt het snel smakeloos en overdadig.

Houd ook rekening met de horeca-uitbater op wiens terras de parasol uiteindelijk komt te staan. Die staat niet te springen voor parasols die zijn of haar eigen boodschap overstemmen met schreeuwerige logo’s en beelden. Ook voorbijgangers maken heel snel associaties bij je merk, zorg ervoor dat ze de juiste keuze maken.

Groot, groter, grootst

De ideale afmeting voor een stijlvol maar goed zichtbaar logo is plusminus 30% van de breedte van het driehoekig segment van het parasoldoek.

Ook de positie van het logo op de parasol is belangrijk. Druk het logo niet te dicht bij de rand van een driehoek. Bepaal in functie van jouw logo een minimum rand rond het logo die het net voldoende doet opvallen van ver, zonder er lelijk uit te zien van dichtbij. En plaats het logo niet te hoog in de parasol.

Je kan ook spelen met het aantal logo’s per parasol. Durven kiezen voor beperking geeft vaak een visueel sterker resultaat. Less is more in dit geval. Neem de tijd om verschillende ontwerpen naast elkaar te zetten. Soms valt één klein of middelgroot logo op een neutrale achtergrond beter op dan een herhaling van meerdere logo’s.

Kijk naar het eindresultaat

Beoordeel de logo-opdruk zeker ook vanuit een reële situatie: hoe ziet bijvoorbeeld een terras er uit als er vier parasols naast elkaar staan? Is het geheel evenwichtig en smaakvol? Valt het logo genoeg op zonder de visuele lijn van het terras rommelig te maken?

Een boek boordevol parasoladvies

Deze drie tips zijn gebaseerd op de praktische tips die Denis uitwerkte in zijn boek “Ontwerp de juiste reclameparasol – 35 tips voor marketeers”. Benieuwd naar de andere 32 tips uit dit standaardwerk voor POS marketing?

Stuur mij het boek “ontwerp de juiste reclameparasol”:

In dit boek deelt Denis ‘Mijnheer Parasol’ Potier 25 jaar ervaring om je te helpen de juiste parasol te kiezen. Hij neemt je bij de hand en nodigt je uit om samen de zoektocht af te leggen naar die éne parasol die perfect past bij jouw merk. Die opdracht brengt hij vakkundig tot een goed eind. Niet alleen omdat hij alles weet over reclameparasols. Hij slaagt er ook in om die expertise te koppelen aan een grondig inzicht in marketing van merken. 

Delen: Verspreid de boodschap, niet het virus.

Pierre Christiaens
Contacteer mij: christiaens @ symoparasols.com https://symoparasols.com